Kan du orden? Glädjen är en fjäril...

Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.

Edith Södergran


Hon skrev så fint. Egentligen sökte jag texten till en dikt som går ungefär så här "Glädjen är en fjäril, som fladdrar lågt över marken. men sorgen är en fågel, med stora, starka, svarta vingar"

Är det ingen som kan hela dikten? jag kunde den förut, älskade att läsa den i högstadiet, men har hunnit glömma hur orden lyder. Hjälp mig, är du snäll, om du kan...

Kommentarer
Postat av: Bea

Hej och tack för kommentaren, det var kul att höra! Så här tror jag:

Glädjen är en fjäril
Som fladdrar lågt över marken,
Men sorgen är en fågel
Med stora, starka svarta vingar,
Den bära en högt över livet,
Som flyter nere i solljus och grönska.
Sorgens fågel flyger högt,
Dit där smärtans änglar hålla vakt
Över dödens läger.

2008-03-28 @ 15:33:15
URL: http://beaware.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0